//////
You are here: Home > Porady motoryzacyjne > Jak powinna przebiegać regeneracja wałów napędowych?
Post Icon

Jak powinna przebiegać regeneracja wałów napędowych?

Wał napędowy poddawany jest dużym obciążeniom. Dlatego też naprawiając go trzeba wziąć pod uwagę fakt, że będzie on w przyszłości musiał pracować z takimi samymi parametrami, jak wtedy gdy był zupełnie nowy. Sprawia to, że naprawy wału nie można wykonywać po łebkach, bo nie podziała on zbyt długo po zamontowaniu w samochodzie. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy sam materiał z jakiego wykonany jest wał nie jest już zmęczony. W innym przypadku może on po prostu pęknąć, lub ukręcić się. Jeżeli tutaj wszytko gra, może rozpocząć się faktyczny proces naprawy. Regeneracja wałów napędowych to przede wszystkim wymiana łożysk oraz mocowań, tak aby nie było na nich luzów wzdłużnych i poprzecznych. Dzięki temu będzie możliwe późniejsze bezproblemowe użytkowanie takiego wału w samochodzie, inaczej już po kilkuset kilometrach może nastąpić bicie, czego efektem będzie uszkodzenie wszystkich wymienionych elementów. Regeneracja wału powinna być przeprowadzona przez profesjonalistów, sami w domu nie damy rady jej wykonać.

Chcąc naprawić wał napędowy najpierw należy ustalić co było bezpośrednią przyczyną jego uszkodzenia. Zazwyczaj są to tylko problemy z mocowaniami, a konkretnie gumowymi tulejami które z czasem się zużywają. Dla dobrego warsztatu zajmującego się wymianą i naprawą wałów nie będzie problemem ich wymiana, dlatego warto tutaj skorzystać z usług profesjonalnych serwisów. Samodzielnie nie damy sobie rady z usunięciem resztek starych tulei, prawdopodobnie uszkodzimy same ich mocowania próbując wybić je bez specjalnego sprzętu. Dalsza regeneracja wałów napędowych to już wymiana łożyska z przodu i na końcu, które to łożyska (po dwie sztuki z każdej strony) umożliwiają uginanie się wzdłużne i poprzeczne wału podczas pracy zawieszenia samochodu. Te elementy muszą być bezprecedensowo wymienione na nowe, ponieważ są one nienaprawialne. Po włożeniu kompletu nowych łożysk, pozostaje zbadanie wytrzymałości mechanicznej całego elementu i już można zamontować go w samochodzie. Pamiętajmy tylko, by przy montażu dokręcić wszystkie mocowania odpowiednim momentem siły.

Wał napędowy wykonuje bardzo ciężką pracę w każdym aucie z tylnym napędem. Przenosi on bowiem wszystkie siły, które muszą przedostać się z silnika i skrzyni biegów, do mechanizmu różnicowego znajdującego się na tylnej osi. Wały nie psują się często, ale jeśli już dojdzie do usterki to pojawia się spory problem, ponieważ auto najczęściej nie jest w stanie dalej jechać o własnych siłach. Czasami jednak problem nie jest aż tak poważny i następuje jedynie objaw w postaci wzmożonego hałasu, który zmienia się wraz z prędkością poruszania się auta. Aby pozbyć się takich nieprzyjemnych efektów pracy wału, należy wymienić mocowania którymi jest on przykręcony do nadwozia, oraz łożyska. Regeneracja wałów napędowych przeprowadzana jest przez specjalne warsztaty i serwisy, ponieważ potrzebny jest specjalistyczny sprzęt aby móc poradzić sobie ze zdemontowaniem starych tulei wsporczych oraz łożysk, jak choćby prasa hydrauliczna. Na szczęście ceny naprawy wałów nie są duże, możliwe jest również nabycie już naprawionego elementu, oraz zamontowanie go w samochodzie nawet w kilka godzin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *